miercuri, 15 mai 2013

Turca/Capra de Anul Nou-specificul mastii


Zona de origine a maștii: Romania, zona Bihorului ,dar obiceiul există în întreaga țară cu denumirea de cerb în Hunedoara, capră sau turcă în Moldova și Ardeal,  borită (de la bour) în Transilvania de sud ,în Muntenia și Oltenia, capra e denumită "brezaia" (din cauza înfățișării pestrițe a maștii)

Rolul animalului reprezentat prin mască :Capra a fost animal de cult în vechime, asociată cultului fertilităţii si fecunditãții. Se utiliza această mască primăvara, când începeau muncile agricole  pentru belșug , holde îmbelșugate, livezi rodnice, sanatate și putere de muncă. Mutarea datei anului nou a determinat mutarea obiceiurilor din primãvarã în plinã iarnã .
    Comportamentul ei, în jurul Anului Nou, este unul premonitoriu în raport cu belşugul sau necazurile care urmează. Prin urmare, a dansa jocul vesel al caprei asigură bogăţia în anul care vine. Copiii sunt cei care practică în mod special acest dans.  Mai demult, jocul ritual consta în omorârea, bocirea, înmormântarea şi învierea caprei, ca semn al reînnoirii lumii. Astăzi, se reţin mai ales elementele comice şi spectaculare, nerespectându-se vechiul scenariu. "Vindecarea" caprei în ritual semnifică "moartea" anului care tocmai se încheie și nașterea anului care vine.

Caracteristicile animalului reprezentat prin mască :Caprade Anul Nou se caracterizează printr-o vitalitate excesivă, prin care reuseste să capteze atenția și este însoțităa de personaje care simbolizează ciobani, moșnegi sau babe, precum și de dansatori în costume populare. Capra salta si se smuceste, se roteste si se apleaca, clampanind ritmic din falcile de lemn.
    Capul caprei este confecționat din lemn de mesteacăn cioplit în forma cea mai apropiată de reprezentarea naturală, partea de jos a botului fiind lucrată într-un lemn aparte prins cu un cui, astfel încât tragându-se de sfoara cu care este prins, botul caprei să poată clămpăni. In partea de sus a capului se fixează coarnele (capriori) fiind apoi completat cu urechi, ochi de margele, totul pentru a reda veridic simbolul pe care il reprezintă. Capul de capra se învelește cu hârtie roșie iar peste această hîrtie se pune o piele subțire cu păr pe ea. Masca pe care o prezint este executată din piei de animale precum în vechime ,dar astăzi, la realizarea ei se folosesc materiale textile, hârtie creponată, ciucuri, clopoţei.
     Capul astfel construit se fixează într-un suport alcătuit dintr-un băț de lungime variabilă în funcție de înălțimea interpretului. Corpul caprei este format dintr-un laicer, lasandu-se loc liber pentru ca interpretul să poata vedea acțiunea și pentru a se putea integra jocului. Impodobirea caprei nu are îngrădiri, facandu-se în funcție de fantezia și personalitatea fiecărui interpret.

Simboluri prezente în mască :
CAPRA simbolizează gustul pentru libertate, libertinaj, desfrânare, adulter, încăpățânare. In calitate de simbol al fecundității şi ca daimon al fertilității, capra figurează în riturile agrare ale românilor (jocul cu măşti, capra) şi ale altor popoare din Balcani sau din sub-estul Europei.
CORNUL simbolizează puterea, fiind asemănat cu cornul Lunei,sau cu razele Soarelui. Acesta este un simbol al abundenței şi fecundității. Cornul abundenței, umplut cu grâne şi fructe, în tradiția greco-romană, este emblema unor divinități ale naturii .El intră in constelația simbolurilor fecundității prin asocierea sa cu principiul masculin viril. Cornul este şi un izvor de sănătate. Ambivalența coarnelor instrument de apărare, dar şi unealtă a agresivității, apare destul de pregnant şi încreştinism, unde e semnul puterii divine, dar şi un atribut al ființelor demonice.
GURA este un ogan al vorbirii, nutriției şi răsuflării, gura este simbolul forței creatoare, al medierii, dar şi al distrugerii.
ÎMBRĂCĂMINTE. Estetica îmbrăcăminții şi a podoabelor, cu tot caracterul său, în întregime artificial este una dintre trăsăturile biologice ale speciei umane cele mai profund legate de lumea zoologică.Costumele tradiționale vechi relevă imitarea prin material,formă şi culoare a înfățişării unei ființe totemice, de cele mai multe ori de tip zoomorf.
LEMN: Eseța arboricolă, în formă de lemn prelucrat de mâna meşterului cioplitor, păstrează ceva din semnificația arborelui sacru şi a pădurii simbolice. E considerat materie prin excelență, plină de căldură şi personalitate, față de răceala şi indiferența metalului.
ROŞU este culoarea focului şi a sângelui, a dragostei şi a vieții, a speranței şi a sacrificiului; un sinonim al frumuseții şi elevației, al abnegației şi vigorii în luptă. După datele arheologiei şi paleontologiei, culoarea roşie a fost valorificată într-un simbolism magico-religios încă din epoca paleoliticului.
JOCUL Caprei este un ritual şi spectacol şi reprezintă o trecere între viaţă şi moarte, orice joc este un mod de iniţiere prin reconstituiri simbolice a marilor încercării ale vieţii, sau a unei parţi din ea..
 Sursa: http://datinisitraditii.wordpress.com/2009/12/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu